Statut

Art. 1 - Natura

1. Biserica, prin natura ei, are misiunea de a educa, arătând tuturor oamenilor calea mântuirii și ajutându-i ca întreaga lor viață să fie pătrunsă de spiritul lui Cristos. Ea oferă popoarelor contribuția sa la promovarea desăvârșirii integrale a persoanei umane, precum și la binele societății pământești și pentru a construi o lume mai umană (GE 3).

2. În conformitate cu indicațiile Declarației despre educația creștină a Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican, cu prevederile Dreptului canonic (can. 793-806) și ale Sinodului Diecezan, în Dieceza de Iași a fost înființat Oficiul pentru Pastorația Școlară și Predarea Religiei în Școli, care are misiunea de a crea o pastorație unitară, oferind instrumente de studiu, de muncă și de informare cu privire la realitatea educativă școlară.

 

 

Art. 2 - Scopul

1. Oficiul pentru Pastorația Școlară și Predarea Religiei în Școli este organismul curiei, care îl ajută pe episcop în exercitarea misiunii sale de învățător al credinței pentru cei care studiază sau predau în școlile publice sau în școlile confesionale. Oficiul își realizează misiunea plecând de la propunerile și indicațiile episcopului diecezan, ale membrilor de drept și ale Secretariatului Național pentru Educație Catolică, făcând întotdeauna referință la legislația civilă în vigoare în domeniul educației.

2. Scopul primar al Oficiului este de a favoriza, printr-o competență profesională solidă și prin mărturie proprie, procesul de educație în lumina valorilor profund umane și creștine.

3. Oficiul își desfășoară activitatea în strânsă legătură cu oficiile din curia Diecezei de Iași și cu inspectoratele școlare județene.

 

 

Art. 3 - Activitatea

Oficiul este promotorul principal al doctrinei creștine catolice în mediul școlar și preșcolar, de pe teritoriul Diecezei de Iași, prin diferite activități:

1. Prezentarea învățăturii Bisericii Catolice cu privire la educație, prin traducerea documentelor magisteriale și publicarea de studii și materiale educative;

2. Reprezentarea în spațiul public, prin conferințe, prin participarea la dezbateri și intervenții în mass-media, prin articole și publicații a învățăturii Bisericii Catolice cu privire la educația religioasă și valorile umane;

3. Colaborarea și reprezentarea cu „competență” a Bisericii în fața instituțiilor statului implicate în demersul educativ (Ministerul Educației Naționale, Inspectoratele Școlare Județene, Casele
Corpului Didactic etc.), la cercurilor pedagogice și la alte manifestări cultural educative organizate de acestea;

4. Sensibilizarea și promovarea în rândul educatorilor, învățătorilor și profesorilor catolici a învățăturii creștine despre educație;

5. Organizarea de simpozioane, cercuri metodice și întâlniri de formare spirituală pentru toți cei implicați în procesul educativ;

6. Inițierea unor forme de asociere în care să fie incluși elevi, educatori, învățători și profesori catolici de orice disciplină, în vederea apărării și promovării drepturilor lor;

7. Coordonarea și monitorizarea activității profesorilor de religie care desfășoară activitatea didactică în Dieceza de Iași;

8. Elaborarea și implementarea procedurii de acordare a „missio canonica” pentru profesorii de religie;

9. Implicarea, împreună cu Facultatea de Teologie și alte instituții abilitate, în vederea organizării unor cursuri de formare permanentă pentru profesorii de religie;

10. Mobilizarea profesorilor de religie în conceperea de manuale școlare și materiale didactice;

11. Realizarea unei colaborări strânse cu părinții parohi pe teritoriul cărora sunt situate școlile, ei fiind direct responsabili de educația catolică a tinerilor (can 528, art. 1), dar și cu cei ai parohiile din care provin profesorii de religie;

12. Organizarea olimpiadei de religie și a altor evenimente demarate sub egida Ministerului
Educației;

13. Stabilirea și promovarea unor inițiative ce contribuie la creșterea gradului de cunoaștere și asumare a valorile umane și creștine de către elevi (ex. concursuri, pelerinaje, reviste școlare
etc.);

14. Inițierea și implicarea în proiecte internaționale în vederea realizării schimburilor de bune practici;

15. Oferirea de expertiză în vederea re/organizării instituțiilor educaționale catolice pe teritoriul Diecezei de Iași.

 

 

Art. 4 - Responsabilul Oficiului

1. Activitatea Oficiului pentru Pastorația Școlară și Predarea Religiei în Școli este coordonată de către un responsabil, cu titulatura de „Inspector Școlar Diecezan”, care primește din partea episcopui un mandat de 5 ani. În vederea realizării misiunii Oficiului, responsabilul cooptează, cu aprobarea episcopului, și alți colaboratori care, având o bună expertiză în domeniul educației, doresc să promoveze educația catolică.

Art. 5 - Membrii Oficiului

1. Membrii Oficiului pentru Pastorația Școlară și Predarea Religiei în Școli, în spiritul indicațiilor Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican (GE 12), reprezintă organismul de coordonare a pastorației școlare din dieceză. Aceasta implică activități de evaluare, proiectare, implimentare și consiliere, în strânsă legătură cu episcopul și celelalte organisme diecezane.

2. Membrii Oficiului sunt numiți de episcop și au un mandat de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire. Membri de drept sunt: responsabilul Oficiului pentru Pastorația Școlară și Predarea Religiei în Școli; câte un inspector școlar teritorial și un expert școlar din patru zone ale diecezei (Iași, Roman, Bacău, Onești), un responsabil din partea grădinițelor confesionale și un expert în probleme de învățământ. Experții școlari sunt aleși în urma consultării profesorilor de religie. Responsabilul Oficiului pentru Pastorația Școlară și Predarea Religiei în Școli poate invita și alte persoane competente în domeniul educativ să participe la întrunirile Oficiului, în funcție de temele aflate pe ordinea de zi.

3. Oficiul își concentrează atenția principală asupra coordonării activității profesorilor de religie (noile orientări legislative, perfecționare profesională, relații instituționale și comunitare, acordarea missio canonica, proiectarea de activități educative, realizarea de materiale didactice etc.). O a doua preocupare o constituie proiectarea, din perspectiva elevului, a unui demers curricular și extracurricular organic și eficient în însușirea valorilor umane și creștine (olimpiade și concursuri școlare, activități formative, promovarea școlilor catolice, excursii și pelerinaje etc.). O atenție specială va fi acordată grădinițelor confesionale (schimb de bune practici și consiliere legislativă) și profesorilor catolici (asumarea și promovarea valorilor educației catolice în mediul școlar).

4. Membrii Oficiului se întâlnesc de cel puțin două ori pe an, la sfârșitul lunii august și la sfârșitul lunii februarie, și este prezidată de către responsabilul Oficiului pentru Pastorația Școlară și Predarea Religiei și Predarea Religiei în Școli. Responsabilul poate convoca o întâlnire a membrilor ori de câte ori este
necesar.

5. Întâlnirile de lucru ale membrilor Oficiului au caracter informativ, deliberativ, dar și consultativ. Atunci când hotărârile luate au impact la nivel diecezan este nevoie de acordul episcopului. În acele situații care nu impun acest acord, iar membrii Oficiului nu ajung la un consens, părerile se exprimă prin vot, după cum este stabilit de către canonul 119 din Codul de Drept Canonic. Pentru validarea votării este necesară prezența a minim două treimi dintre membrii Oficiului. Participanții la întrunirile Oficiului care sunt invitați în mod excepțional nu au drept de vot.

6. Secretarul Oficiului este unul dintre membrii de drept și este ales de către ceilalți membri. El are misiunea de a-l ajuta pe responsabilul Oficiului pentru Pastorația Școlară și Predarea Religiei în Școli în coordonarea activităților Oficiului. De asemenea, secretarul Oficiului redactează procesul verbal al întâlnirilor.